Op zondag 24 juli vertrokken we met een gezellige groep jongeren op de fiets naar Kevelaer in Duitsland. Elk jaar springt er een groep enthousiaste jongeren op de fiets om deze bedevaart op een andere manier te beleven.

Voor we onze bedevaart konden beginnen kregen we eerst bij de Mariagrot in Hooglanderveen door pastoor Tuan de reiszegen en werden we uitgezwaaid door bekenden en parochianen onder het gelui van de kerkklokken.

De jongeren die op de fiets naar Kevelaer gaan, krijgen de zegen voor een goede reis.Dit jaar deden negen jongeren mee met de fietsbedevaart. De meesten fietsten de ruim 105 km om rond het diner in Kevelaer aan te komen. We vertrokken rond 9:00 uur met veel energie aan de tocht.

Twee jongeren, reden met de auto de anderen achterna om te zorgen voor de catering; om de bagage mee te nemen en als bezemwagen. Na een kwart van de tocht stonden zij al klaar op de heide om ons te voorzien van een lekker kopje koffie en een koek. Met weer genoeg energie vertrokken we richting Nijmegen.

Rond 14:00 uur kwamen we aan in Nijmegen waar we lekker in de schaduw in het park konden genieten van een lunch. Hier werd niet alleen de inwendige mens gevoed maar werd er ook een lezing voorgelezen. Toen ging de tocht verder en werden de wegen steeds minder vlak. Net voor de grens met Duitsland hebben we nog even kort gepauzeerd en op de grens hebben we een leuke groepsfoto gemaakt.

Groepsfoto van de fietsbedevaart bij de grens met Duitsland.Eenmaal aangekomen in Kevelaer hebben we gegeten in het hotel en zijn we daarna voor bezinning en gebed naar de Genadekapel geweest midden op het plein.

Maandag kregen we een korte rondleiding door deze mooie bedevaartsplaats en maakten we kennis met de rijke geschiedenis van Kevelaer. Om 10:00 uur vertrokken we naar de parkeerplaats waar wij de buspelgrims enthousiast hebben verwelkomd.

Maandag en dinsdag volgden we als jongeren het bedevaartprogramma samen met de buspelgrims. Er was eerst een intochtprocessie en daarna vertrokken we voor de grote kruisweg naar een park met hele mooie beelden.

Na het avondeten stond een eucharistieviering op het programma en hielden we aansluitend een lichtprocessie. Het was mooi om zoveel vrolijke klanken en fonkelende lichtpunten samen te zien komen rond de Genadekapel.

We trokken veel met elkaar op en konden op die manier samen een mooie, intensieve bedevaart beleven met veel stilstaan, verdieping maar ook met een hoop gezelligheid, lekkere ijsjes en taartjes.

Tijdens alle vieringen konden we goed tot onszelf komen en stilstaan bij het thema barmhartigheid. Want wat betekent dat voor ons en hoe brengen we dat in praktijk? Hierover ontstonden ook vele gesprekken onderling en zo leerden we elkaar (nog) beter kennen.

De jongeren samen in Kevelaer.Op dinsdag kregen we tijdens het afscheidslof het vervelende nieuws wat er gebeurd was in de kerk in Frankrijk. Dit sloeg bij ons allemaal in als een bom. Gelukkig konden we onderling veel steun vinden bij elkaar en samen zorgen dat we het een plekje konden geven. Dat lukte aardig waardoor we die dag nog volop konden genieten van de laatste uren in Kevelaer.

Rond 17:00 uur gingen we de buspelgrims uitzwaaien en wensten wij hun een goede terugreis. Vreemd hoe stil het weer was toen wij en een paar toeristen het rijk voor ons alleen hadden. Iedereen ging nu zijn eigen weg.

Even stil zijn of bidden hoort ook bij de fietsbedevaart.

Sommigen gingen nog wat winkelen om souvenirtjes voor thuis te kopen, anderen gingen naar hun kamer hun koffer inpakken en weer anderen maakten tijd voor zichzelf om de bedevaart, maar ook de aanslag, te verwerken.

Omdat het nog lekker weer was gingen we met een groepje na het diner nog een rondje lopen langs de grote kruisweg. Daarna genoten we met een drankje van de laatste avond. Woensdag vetrokken we weer naar huis. Na een gebed bij de Genadekapel werden de fietsen uit de garage gehaald en kon de tocht weer beginnen.

De terugreis en de dagen in Kevelaer verliepen zonnig. Helaas regende het de laatste 15 kilometer wel. Dit begon tijdens de korte stop in Barneveld, waar we genoten van Betuwse kersen, die onderweg gekocht waren. Na een korte lezing en bezinning werden de regenpakken uit de auto gehaald om de laatste kilometers af te leggen naar de Mariagrot in Hooglanderveen.

Ook nu werden we ondanks de regen weer verwelkomd en luidden ook de kerkklokken weer om ons extra welkom te heten. Voor iedereen weer huiswaarts keerde hebben we eerst lekker met z’n allen gegeten om deze mooie reis gezamenlijk af te sluiten.

Volgend jaar fietsen we weer naar Kevelaer. Fiets jij dan met ons mee? Neem ook een kijkje op onze Facebook pagina binnenkort komt daar een sfeervideo over deze fietsbedevaart voor jongeren.